<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d509832055505649807\x26blogName\x3d~%2B%2B%2BDamya+Hanna%2B%2B%2B~\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://damya-hanna.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_GB\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://damya-hanna.blogspot.com/\x26vt\x3d-5968002239926344207', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
♥ THE ME ♥

♥ Intansuhana Binti Ramli

♥ October 1982

♥ Cheras,Selangor

♥ damya5_hanna@yahoo.com



♥ Follow Me ♥


Twitter :@Damya_Hanna
Instagram : @Damya_Hanna
Facebook :Damya Hanna




♥ Clickables ♥
Shem Antartica
Mynz Pingu
Zana Craft
Pitt
Yatt Takez
Maya Mysis


♥ Archives ♥

December 2006
January 2007
February 2007
March 2007
April 2007
May 2007
June 2007
July 2007
August 2007
September 2007
October 2007
November 2007
December 2007
January 2008
March 2008
April 2008
May 2008
June 2008
July 2008
August 2008
September 2008
October 2008
November 2008
December 2008
January 2009
February 2009
March 2009
April 2009
May 2009
June 2009
July 2009
August 2009
December 2009
February 2010
April 2010
February 2011
March 2011
April 2011
May 2011
November 2011
March 2012
May 2012
December 2012
November 2013
December 2013



Monday, 4 August 2008

Kegilaan dan gila?

:: PROLOG ::
"Huh, gila!"
"Siapa?"
"Kau lah!"
"Mana ada? Pandai2 aje kau ni! Aku tak gila, okey? Aku masih waras dan baik2 aje."
Tersedar dari menungan. Oh, rupa2nya aku hanya bercakap2 di dalam hati.

:: LEMBARAN 6 ::
Hidup terus berjalan! Saat dan minit tidak pernah berhenti buat kita mencari peluang membetulkan apa-apa khilaf yg pernah kita lakukan dulu.
Camtu jugak yg aku lalui slps mcm2 perkara yg berlaku dlm hidup aku bbrp minggu yg lalu.
Maksud aku, dugaan yg tak pernah aku hadapi sebelum2 nih.
Sesuatu yg berkenaan hati, perasaan, sikap, mentaliti dan bermacam2 lagi.
Dek kerana itu, tak wajar kalau aku berhenti dari memberi ruang kepada diri sendiri utk terus merasai kenikmatan hidup yg ALLAH janjikan buat setiap manusia, bukan?
Hurm, korang mesti tak berapa faham apa yang sedg aku cakapkan ni, betul tak?
Akceli, aku pun x tahu cemana nak mulakan entry kali nih. Bukan takde idea cuma...yg sebenar2nya terjadi adalah, aku nak bercerita mcm2.
Itu sumer berkait ngan perkataan 'gila' (bkn berkenaan ngan masalah mental, ok?)
Lebih mudah kalau aku sebut sebagai 'sst yg dibuat dan terasa nak buat selalu'.
Yupp! itulah perasaan yg seringkali meracau jiwa aku lately nih. Banyak benar perkara yg menjadi kegilaan aku sehingga ada masanya hampir saja aku menjadi gila kalau tak buat perkara2 tuh.
Nak tau apa yang menjadi kegilaan aku skrg?
Kat bawah ni ada bbrp perkara yg tersenarai dlm list kegilaan aku...

1. Bowling :: Aku baru aje beli kasut ngan bola (10 paun). Ni sumer atas pengaruh abg sulung aku yg juga berperanan sbg coach aku. Dia yg byk mengajar aku cara berjalan, balingan serta lontaran yg betul supaya mengenai arrow tgh. Okey, aku tau aku agak lambat belajar tp ada masanya bile sasaran mengena... aku terasa seolah2 dah lama belajar. Tp, awas! Kegilaan ini harus diiringi dengan keimanan. Jgn smpai terleka, udah!
2. Masak-memasak :: Okey, aku admit yg aku bknnya pandai sgt memasak. Tp tak semestinya aku tak pernah tau cara nak memasak. Aku pun seorang wanita! Yg punya perasaan ingin tahu dan ingin mencuba (biasanya masakan yg menggunakan bahan2 yg tak susah lah). So... aku masuk web VF aritu tetiba ternampak resipi nak wat puding roti. Aku pun try. Tak sangka menjadi! So, perasaan bangga tu terbawa2 smpai aku terfikir nak wat menu yg aku suka plak. Mula2 bercadang nak wat puding jagung utk uncle aku yg wat kenduri. Pas tanya kat shem ttg web yg dia tgk utk wat puding jagung aritu... minda aku terus terjebak dlm website tuh (www.myresipi.com.my). Aku carik resipi puding caramel. Yupp... aku suka masak menu dessert sbb aku suke makan dessert. Masak punyak masak... akhirnya menjadi! Mula2, biasalah... gula pun jadi hangus. Tp alhamdulillah... berjaya gak aku siapkan satu loyang puding caramel. Pas ni, konpem aku akan wat menu rutin utk raya. Huhu...
3. Makan buah :: Gegara xtvt kebun pak long... aku asyik makan buah aje skang. Tak pernah aku makan durian sbyk aku mkn thn nih. Tak pernah gak aku makan manggis sebanyak mana yg aku mkn kali nih... isk... sbb tuh aku kurang sehat dan hampir seminggu. Suara pun hilang... nafas pun jd semput. Sabar ajelah.
4. Futsal :: Walaupun baru dua kali masuk gelanggang futsal tp aku asik terbayang2 nak tendang bola. Bknnya pandai pun tp okeylah utk wat peluh keluar. Cuma, aku masih banyak yg perlu dipelajari. Cara mengawal bola, menendang, menentang rasa gemuruh dan bermacam2 lg... hurmm...
5. Berjalan dan bercuti :: Sebabnya aku asyik dgr org bercerita ttg bercuti. Pergi sana sini. Air asia promo itu ini. Aduhai... kalau lemah jiwa, bleh tertekan jadinya. Huhu... Akceli, bln raya nnti aku dah ada plan ngan kekawan + sisters aku nak berjalan2. Ke mana? nnti aku cite bile waktunya hampir tiba...

:: EPILOG ::
Hati oh hati! Jangan terlalu mengikut kata hati. kelak nnti mmbawa padah.
'Kegilaan' itu hanyalah seketika. Ibaratkan ia sbg sst yg dilakukan secara suke2.
Aku tak pernah berubah. Masih lg manusia yg sama. Tetap juga hambaNYA yg tersgt2 kerdil.
Walau pernah terluka, itu tidak bermakna aku harus menangis dan menangis.
Kehidupan masih berjalan!
Maka... dengan 'kegilaan' itu, aku kini berjaya menjadikan diriku kembali normal spt dulu.
Atas izinMU jua!


Damya Hanna posted @ 10:38 am