<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d509832055505649807\x26blogName\x3d~%2B%2B%2BDamya+Hanna%2B%2B%2B~\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://damya-hanna.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_GB\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://damya-hanna.blogspot.com/\x26vt\x3d-5968002239926344207', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
♥ THE ME ♥

♥ Intansuhana Binti Ramli

♥ October 1982

♥ Cheras,Selangor

♥ damya5_hanna@yahoo.com



♥ Follow Me ♥


Twitter :@Damya_Hanna
Instagram : @Damya_Hanna
Facebook :Damya Hanna




♥ Clickables ♥
Shem Antartica
Mynz Pingu
Zana Craft
Pitt
Yatt Takez
Maya Mysis


♥ Archives ♥

December 2006
January 2007
February 2007
March 2007
April 2007
May 2007
June 2007
July 2007
August 2007
September 2007
October 2007
November 2007
December 2007
January 2008
March 2008
April 2008
May 2008
June 2008
July 2008
August 2008
September 2008
October 2008
November 2008
December 2008
January 2009
February 2009
March 2009
April 2009
May 2009
June 2009
July 2009
August 2009
December 2009
February 2010
April 2010
February 2011
March 2011
April 2011
May 2011
November 2011
March 2012
May 2012
December 2012
November 2013
December 2013



Wednesday, 14 January 2009

susu dan kepentingannya...


Tahukah kalian yg susu sgt penting dlm urusan seharian kita?
Ya... mmg benar susu sgt penting kerana susu mengandungi nutrien di mana kandungan kalsium di dalamnya sangat tinggi bg membantu memberikan pertumbuhan dan kecerdasan dlm badan dan otak termasuklah menguatkan tulang.

Ermm, sbnrnya aku tak tau kenapa aku nak tulis ntry camni. Mgkin jugak disebabkan akhir2 ni aku selalu terasa tulang belakang aku sakit2 sbb postur badan yg tak teratur masa buat keje. Kebetulan, bbrp minggu lepas aku ada terbaca artikel dlm paper utusan malaysia untuk segmen kesihatan. Artikel tu menulis ttg penyakit tulang belakang yg boleh menyebabkan bongkok di kemudian hari.

Bila baca isi kandungannya, aku terasa perkara tu mcm akan terjadi kat aku aje. Mgkin bkn aku sorang, tp ramai lg manusia lain yg dikatakan mempunyai kebarangkalian yang tinggi utk jadi begitu. Punca2nya aku tak berapa ingat. Tp ada satu yg aku masih igt iaitu, bongkok biasanya berlaku pada kebanyakan mereka yang bekerja menghadap komputer kerana dikatakan tidak duduk dalam keadaan postur yang betul. Huh... patutlah tulang belakang aku ni selalu rasa sakit2. Rupa2nya aku mmg tidak pernah duduk dalam keadaan yang betul! Ceh...

Disebabkan perkara tu, aku dah mengamalkan hidup secara sihat iaitu wajib minum susu 2 gelas sehari mengikut sukatan. Terlewat ke aku ehh? Ntahlah... masa belajar kat UKM dulu, aku dan rakan2 sekuliah pernah dinasihatkan supaya mendapatkan susu segelas satu hari. awal2 minggu bleh la jd rutin, tp makin lama makin hilang dan terus terlupa. Yg pasti, aku skrg ni terpaksa gak minum susu walaupun sbnrnya aku tak berapa suka susu tepung. Tp dun worry, zaman2 skrg ni susu dah ada byk jenis dan perasa. Jd, disebabkan tekak aku takleh masuk susu tepung warna putih, aku minumlah susu tepung warna coklat. Heheh...

Jom ramai2 kite beli susu dan amalkan hidup secara sihat!


Damya Hanna posted @ 1:21 pm